Friday, October 26, 2007

Jag spanar på Annonsördagen i Göteborg


Hans Eric Melin, Anders Ericsson, Beata Wickbom och Catrin Myhrman.


Idag hölls Annonsördagen i Göteborg med ca 200 deltagare. Jag inledde konferensen med en trendspaning. Viktigaste trenderna för 2008:

1. Fortsatt fokus på användaren - både som nätverkare, kreatör och kräsen konsument

2. Media blir allt mer upphackad och utspridd - vi ser massor av olika sorters format (långa, korta, djupa, rörliga, virtuella, etc) och olika sorters plattformar, framförallt mobil.

3. Ännu mer fokus på engagerande, genomgripande användarupplevelse.

Sedan intervjuade jag Malin Stråhle om hennes nya projekt "Maria Plaza" - en community för mogna kvinnor.



Katarina Graffman, Margareta Kylberg och Beata.

Eftermiddagen bjöd på två fantastiskt intressanta talare. Katarina Graffman, antropolog, på egna bolaget Trendethnography beskrev olika ungdomars inställning till reklam och nya media. Jättebra talare och insiktsfulla kommentarer. Kan varmt rekommenderas som gästföreläsare. Läs mer om henne i SvD.

Catrin Myhrman, konsult på NMA pratade om hur man kan kartlägga människors undermedvetna genom nya metoder som bygger på tvärvetenskapliga rön från olika beteendevetenskapliga områden, inklusive marknadsföring, men även från den senaste forskningen om hjärnan. Hon är klarsynt, smart och superpedagogisk. Läs mer om henne här.

Tack Anders Ericsson och Margareta Kylberg på Sveriges Annonsörer för en kul dag!

1 comment:

Anonymous said...

pop over to this site find out here now company website review see index