Tack till kornet.nu för bilden.
Get Satisfaction är ett exempel på konsumentmakt i praktiken. Det är en användarskapad tjänst som utlovar "real conversations with company employees and other customers who will answer your questions about the products and services you use".
Vare sig du vill eller inte kan ditt varumärke hamna här. Kunderna (eller anställda) går in och svarar på dina frågor. "Men hur kan det bli så här? Vi har aldrig registrerat oss på den här sajten", tänker du. Välkommen till "The Land of Pull", landet där kunderna bestämmer hur du ska agera.
Livsmedleskedjan Whole Foods Market har insett att framtidens kundtjänst är "uppsökande". Det vill säga att de måste ut och möta kunderna i de forum där de vill vara, t ex på GetSatisfaction.com. Whole Foods har 8 anställda som jobbar med att svara på frågor i såna här forum. Det är uppenbart att kunderna uppskattar de utförliga och uppriktiga svaren. Läs tex hur Whole Foods svarar på en fråga om kvaliteten på sitt mineralvatten http://getsatisfaction.com/wholefoods/topics/wonderful_water_wanted
En nöjd kund kommenterar: "Finally! A detailed answer with no B.S. and no active selling. Thanks :)" (B.S. = bullshit/Beatas anm.)
Tips: Skaffa verktyg för att hålla koll på hur kunder och potentiella kunder pratar om ditt varumärke på webben. Utforma därefter en strategi för social media management. Hör av dig om du vill veta hur man kan gå tillväga.
2 comments:
Hej Beata
När du bloggar om detta och dessutom var med på 24 hour business camp skulle det kännas helt naturligt att nämna att det faktiskt finns ett svenskt (om än lite oslipat i kanterna) alternativ till getsatisfaction - www.kundo.se.
Eftersom jag försöker leva som jag lär har jag några Twinglybevakningar på ord som "kundtjänst" och "kundservice". Det är om inte annat ett bra sätt att samla ihop mängder av exempel på att och hur det talas om svenska företag på bloggar, mikrobloggar m.m. och förstås särskilt när någon är riktigt, riktigt missnöjd.
Att bevaka sitt företagsnamn, sina produkter och närliggande ord via Twingly är ett stort och kostnadseffektivt steg på vägen mot bättre sociala relationer med kunderna.
För den vetgirige vill jag verkligen slå ett slag för denna gratis e-bok på 40 sidor om social mediamarknadsföring!
http://www.shiftcomm.com/downloads/SMMarketingebook-SHIFT_Communications.pdf
Tack för tipset. Jag ska börja använda Kundo.se som exempel. Jag gillar att lyfta fram svenska case. Och så gillar jag ju dig!
Post a Comment