Thursday, April 2, 2009
Jag håller inte med Seth Godin
“Selling to people who actually want to hear from you is more effective than interrupting strangers who don’t".
Seth Godin
Det är inte varje dag jag säger emot Seth Godin, marknadsföringsprovokatör och författare till böcker som ”Small is the new big” och permission marketing. Men i en bloggpost i dag argumenterar han för ett enkelt test för nya affärsidéer: Testa den på 10 personer vars åsikter du uppskattar och respekterar. Ett GO från dessa 10 betyder att du ska gå vidare med idén. För om de älskar din idé kommer var och en att berätta om den för 10 personer till, osv.
Kanske funkar det i USA där människor har större nätverk, men jag har börjat tycka att våra cirklar i Sverige är väldigt snäva. Samma människor dyker upp på konferenser, i bloggar, entreprenörsforum och paneldebatter. Idéutveckling kräver inte mer av samma sak utan nya perspektiv, ny input.
Jag köper idén om att testa idén på 10 personer, men då ska du välja dessa personer utanför ditt ordinarie nätverk. En bra tjänst där du enkelt beskriver din idé eller ditt koncept och ett enkelt system för feedback, det vore guld värt.
Jag hittar ingen renodlad sådan tjänst när jag söker på Google. Tips från er läsare? Det finns dock andra företag, som uTest, som sätter testtanken i system och ebjuder tjänster för både idétest och crowdsourcad kunskap.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
om man ska hitta ett nätverk utanför sitt vanliga kan TED vara värt att testa, smarta människor med Tim Berners-Lee som en av frontfigurerna...
Håller med dig till fullo, ta reda på målgruppen och kontakta minst 10 personer inom målgruppen som du inte känner och fråga. Människor lägger många gånger mer än gärna ner lite tid på att testa en produkt/tjänst om de får frågan på ett bra sätt.
De 10 vännerna som man testar sin idé på är oftast mer benägna att säga GO, även om det inte är medvetet. Därför håller jag med om att det är en snäv grupp att vända sig till. Kan tänka mig dock att Seth har något bredare personlig referensgrupp. :)
Ja, jag tycker att jag har många kontakter i mina olika nätverk, men att många på nåt sätt ändå är en del av samma "Social media"-crowd vars åsikter jag redan känner till. TED-deltagarna är såna högkonsumenter av information att de känns svåra att nå, även om de är en fantastisk crowd.
Post a Comment