Thursday, December 6, 2007

Entreprenörsskap i skolan - finns det nåt viktigare?


Foto: Henrik Wester
Idag var det slutkonferens för projektet "Entreprenörsskap i skolan" för Stockholmsregionen. Jag hade förmånen att få vara moderator och träffa engagerade lärare, skolledare, förvaltningschefer och politiker. Gabriella Holm, projektledaren, höll en fantastisk summering på temat "Tappa inte fokus". Hon pratade om vikten av att våga börja, engagera olika typer av människor, dela erfarenheter och inte alltid fråga efter mer bevis. Börja gör! Nu startar hon YRMIS-Young Role Models in School. Supporta om ni dyker på henne eller projektet.
Finast var Merveille, en högstadiekille som dokumenterade konferensen. När jag frågade vem hans förebild var svarade han: Min lärare Per. Jag kollade för att se om han satt i publiken, men istället ställde sig en dam sig upp längst bort i aulan och ropade, helt överlycklig: "Han är inte här, men jag är hans svärmor!". Mer sånt!
Eftermiddagen avslutades med gospel-sång. Vi sjöng så att håret på armarna reste sig. Gospel är grymt! Filadelfiakyrkan har öppen gospelkör på måndagar kl 19.00, då det tydligen kommer över 500 personer. Nästa termin börjar den 18/2. Vi ses där!