Thursday, December 20, 2007

Do I have Spock Power?

Jag har senaste veckan fått minst 10 förfrågningar via mail från bekanta som har "requested your trust on Spock". Några av dem kommer från super-early-adopters som har stenkoll på de senaste tjänsterna. Självklart går jag med och skapar mitt eget "Trust Network". Spock ser vid första anblicken ut som en blandning av Facebook och LinkedIn, men med mer taggar och länkar.

Spock lanseras som en sökmotor för att hitta pålitlig information om personer. Söker jag på en persons namn på Google får jag visserligen många träffar, men ingen samlad bild av vem personen är, vilka intressen hon har eller hur hon ser ut. Där förväntas Spock hjälpa till.
Ni till stora frågan: Har jag Spock-kraft? Tjänsten upplyser mig om att jag har 8 i "Spock Power". Hjälp mig någon - är det mycket är lite? Är jag ute eller inne? Nån att räkna med? Nån att lita på?

Jag känner mig obekräftad ända tills jag går in på listan över de med mest power: "The Spock Leaderboard". Hjälp mig igen - kan man verkligen lita på de här seriemördarliknande gubbarna?
Inte vill jag jämföra mig med det här gänget. Speciellt inte italienska bossen Mauro Magnani. Tänk att möta honom en mörk kväll vid Danderyds Sjukhus tunnelbana. Tur att han bor på nätet.

No comments: