Friday, December 21, 2007

Plaxo Pulse - ett nytt magsårsmedel?

I julkortstider letar jag postadresser i tre adressböcker från 90-talet, min första filofax eller i min gamla Yahoo-mailsmapp "Kontaktinfo". Att min barnflicka från 70-talet fortfarande bor kvar i Huddinge har jag ingen aning om, men det är dit jag skickar årets julhälsning. Finns det nåt enklare sätt att administrera kontaktinformation?

Ja, i alla fall om man ska tro Plaxo Pulse, ytterligare en ny nätverkstjänst som jag blev inbjuden till idag. (Namnet associerar till magsårsmedicin, jag vet. Fick nästan sura uppstötningar när jag skulle fylla i alla min uppgifter, intressen och lösenord för HUNDRADE GÅNGEN DENNNA VECKA. Open ID någon???) Genom att den erbjuder mig att synka alla mina olika konton och sociala nätverkstjänster ska jag lättare kunna hitta uppdaterad kontaktinfo till vänner, bekanta och kollegor. Det som är positivt är tanken att man på ett enkelt sätt ska kunna dela in sina "kontakter" (konstigt ord) i kategorierna Everyone, Business Network, Friends, Family, Me. Något som känns logiskt och proffsigt, men som jag inte fixat på ett enkelt sätt i t ex Facebook.

Problemet är bara att mina julkortsmottagare aldrig haft epost. Det är därför jag skickar julkort med kuvert och frimärke. Så nu återstår att utforska hur Plaxo ska kunna underlätta även här.