Wednesday, November 5, 2008

Tankar om Obama - gör det lätt att vara medskapare




Butik i SoHo. Konstverk av vit platstejp.


Jag är i USA och glädjen att få vara med om det historiska valet. Idag pratar alla förstås om Obama, USA:s nästa president, och hans kampanj. I tidigare val har målet alltid varit att dra så många väljare som möjligt till din website (om du ens hade en). Aldrig tidigare har en kampanj använt webben och social media på det sättet som Obama Biden-kampanjen har gjort. Kampanjen har verkligen flyttat ut dit människor finns. Den har haft stark närvaro i olika sociala nätverk som Facebook, MySpace, YouTube, Flickr ochTwitter, och till och med i form av reklamutrymme i spel som Burnout Paradise för Xbox 360.

Många av mina systrars vänner, som fortfarande går på college, ha jobbat som frivilliga i över två år med att stödja kampanjen på olika sätt. De har haft daglig kommunikation med kampanjledningen via SMS, chat eller Facebook. På valvakan igår natt satt alla med tårar i ögonen när det stod klart att Obama skulle vinna valet.

Det finns masor med analyser av kampanjen. Här är en som är bra ur ett Web 2.0-perspektiv.

Det som jag tycker är mest imponerande, och som man kan lära sig mycket av, är hur ENKELT det har varit att hjälpa till. På kampanjens Actioncenter på webben fanns till exempel tre olika val:
I'll talk to anyone
I'll talk to my friends, family, and neighbors
I want to help on my own

Under varje punkt finns sedan några enkla, tydliga sätt hur du kan gå tillväga. Om jag till exempel vill ringa runt och påverka vänner och grannar så finns ett kort manus att använda. Runt varje aktivitet fanns också en tävling med tydliga mål, att tex samla in $XX eller genomföra X antal samtal.

Bara igår, på valdagen, genomfördes över 1,053,791 telefonsamtal av fivilliga kampanjarbetare. Just dessa samtal pekar många på som en av anledningarna till att så många som aldrig röstat förrut gick till vallokalerna i tex Ohio. Om man angett att man ville hjälpa till med att ringa vänner och bekanta, men inte gjorde det fick man ett mail med texten: "Vi ser att du inte har hunnit ringa ännu. Här är några namn som du kan börja med. Och ett manus som gör det lättare". Genialiskt!

Allra bäst har den personliga, uppriktiga tonen i kampanjen varit. Och att alla som varit involverade regelbundet fått feedback och uppskattning.

Äran för segern går tillbaka till väljarna. Så här skriver kampanjledningen på webben idag:
"Thank you again for everything you've done. You've been with Barack Obama every step of this journey. This is your night. "

No comments: