Friday, January 23, 2009

Underbart lärande och utvecklande 24 timmar



Jag är hemma från ett fantastiskt event som gett mig energi för veckor framöver (trots att vi jobbade 24 timmar i sträck): 24 hour Business Camp. 52 lag byggde varsin webbapplikation, tjänst eller företag på 24 timmar. Idén kom från Ted Valentin (ligger bakom sushikartan mm) och sponsrades av Bonnier R&D med Morris och hans sköna gäng, samt Mindpark med Jocke Jardenberg i spetsen. Ted har redan lagt upp en lista med realiserade projekt, samt röstningsfunktion på siten.

Min roll var att driva livebloggen och se till att deltagarna delade med sig av idéer, utmaningar och frågor till varandra. Jag hann med många olika diskussioner med entreprenörer, gamla rävar och journalister. Vi hade en spännande diskussion om entreprenörsklimatet för 10 år sen, jämfört med idag. Micke Zackrisson, som också deltog i 24 timmar, har skrivt några bra inlägg på Veckans Affärer. Jag slås av hur sociala dagens nördar är och hur mycket de tänker distribution. På gamla tiden gick det fortfarande att hoppas på att intäkterna skulle komma från annonsering. Du ser knappt en affärsplan som bygger på det, utan Google AdSense, partnerskap och olika typer av prenumeration dominerade som affärsmodell.

Hoppas vi ses snart igen alla smarta och roliga människor!