Tuesday, March 3, 2009

Konferensinnovation - backchannels och realtids-verktyg


Jaiku-kanal från Disruptive Media-konferensen, dec 2008.

Några gånger har jag som moderator jobbat med en publik backchannel, dvs en sorts live-kanal (Twitter eller Jaiku är de vanligaste) där publiken, eller personer som följer konferensen på distans via en livesändning, kan kommentera, ställa frågor eller ge fördjupande tips.

Imorgon ska jag ha en workshop om hur ny teknik kan berika användarupplevelsen på en konferens, och öppna upp för fler deltagare än de som är fysiskt på plats. Det finns många bra bloggar om detta och jag har suttit i timmar och tagit del av riktigt bra idéer. Här är några tips på vad backchanneln kan användas till (från Olivia Mitchell):
- Låta folk presentera sig
- Be dem beskriva sina förväntningar
- Be dem sammanfatta de viktigaste de tar med sig från en föreläsning

Andra tips:
Låt en person agera moderator för backchanneln. Personen kan svara på frågor direkt eller vidarebefodra till föredragshållaren direkt.

Låt en annan person vara Google Jockey, dvs ansvara för att ge fördjupande info och länkar till de ämnen som diskuteras.

Moderatorn eller föredragshållarna får inte glömma de deltagare som deltar virtuellt. Det kan vara trevligt att informera dem om det som diskuterades tex på lunchen.

Min erfarenhet är att det blir mycket mer levande och relevant för både publik och talare med en backchannel. Dessutom får du på Jaiku möjligheten att gå tillbaka efteråt och kolla om det finns frågor eller idéer som inte besvarats.

Det skulle vara intressant om någon har erfarenhet av andra real-time collaboration tools, dvs verktyg för att skapa ny kunskap tillsammans på en konferens. Jag har hittat några: Mindmeister som ger dig möjlighet att skapa en mindmap i grupp och Etherpad som låter en grupp skapa ett textdokument tillsammans i realtid.

4 comments:

Anders Isven said...

Hej Beata,
när jag undervisar i det verktyg vi använder så visar jag deltagarna hur man hanterar verktyget. Sedan ber jag dem skriva företagets histora medans jag går och hämta en kopp kaffe åt mig. När jag efter en kvart kommer in i salen och läser upp vad de skapat så blir alla mycket förvånade över att de kunnat skriva en så komplett historiebeskrivning utan att få vidare instruktioner.

Nu vill jag inte säga att systemet skapar ny kunskap men däremot så sammanställer man fort det var och en vet i en fråga.

Kopplat till det här använder vi en kreativ process för 3-5 personer som gör det möjligt för den ansvarige att får så mycket information från de andra deltagarna som möjligt, det sker under viss munterhet och alla uppskattar processen. Den är varumärkesskyddad under namnet Creative Cross och baseras på erfarenheter om kreativa strategier. Den är paketerad inom tidsramen en och en halv timme.

Unknown said...

Hello Beata

Just a note to say that I loved your presentation at the EPiServer Partner event.

It was a visual breath of fresh air. You commanded the audience and I doubt anyone could say that they left the room feeling anything else other than inspired. I have already stolen all of your ideas and will be claiming them as my own.

Best


Justin Cooke
Fortune Cookie

Beata Wickbom said...

Tack Anders för tipset. Att just komma igång snabbt tycker jag är ett av det viktigaste pedagogiska knepen. Skulle gärna vara med på en session för att lära mig mer om hur Creative Cross fungerar.

velvet pillow covers said...

Låt en annan person vara Google Jockey, dvs ansvara för att ge fördjupande info och länkar till de ämnen som diskuteras.
lawn dresses wholesale
pakistani lawn suits wholesale in pakistan