Wednesday, February 27, 2008

Gratis är gott



Mars nyhetsbrev från Springwise (bra trendspaningar) har temat "FREE LOVE" - om hur och varför så många varor och tjänster blir gratis. Allt från flygbiljetter, till kunskap till blöjor. Läs hela långa artikeln, den är härligt illustrerad också!

Sammanfattning av varför så mycket blir gratis
- Enda sättet att nå fram till kunderna i en värld där de är översköljda med reklam och budskap.
- I den digitala världen närmar sig produktions- och distributionskostnaderna noll. Kunderna har vant sig vid att det mesta är gratis på nätet. Intäkterna kommer istället ofta från reklam. För nåra år sen hade eposttjänsterna begränsat lagringsutrymme. Idag är gratis obegränsad lagring en självklarhet.
- Produktionskostnaderna för fysiska varor har också fallit över tiden. (Man kan fråga sig om det inte är sjukt att en T-shirt kostar 2 kr att producera i Kina). Speciellt gäller detta teknik. Det gör att man kan ge bort mobiltelefonen, men ta betalt för abonnemanget.
- Uppmärksamhetskåta "generation C "skapar musik, texter och filmer som de lägger ut gratis på nätet. Status 2.0 handlar om att synas på listor och få många kommentarer på sin blogg.
- Ökad trend mot byteshandel. Min julsemester i Italien är ett exempel. Vi bytte en vecka i vårt hus i Stockholm mot en lägenhet vid Lago Maggiore via homeexchange.com
- Mer återvinning.

Wired-redaktören Chris Anderson myntar begreppet "freeconomics" i senaste Wired, vilket han beskriver som en ny sorts gratis. (OBS! Bara för att nåt är gratis betyder det inte att någon inte tjänar pengar nånstans i kedjan. Se på Google till exempel). I den 6-sidiga artikeln reder han ut vad gratistrenden får för implikationer för olika typer av branscher.