Monday, November 26, 2007

iCitizens - påverkar andra på webben

På olika konferenser, SIME, till exempel har vi pratat om "the Digital Natives", dvs generationen som växer upp med internet, mobiler, SMS, nedladdning av musik, bloggar och andra sociala media. Idag hittade jag ett nytt begrepp: "iCitizens". Definieras av The Open Brand Wiki som "the people who are at the forefront of creating, sharing, and influencing”. De är nyckelpersoner på den sociala webben har lyckats skapa uppmärksamhet kring sig själva eller sina idéer via bloggar. Exemel på iCitizens (från Open Brand):



Perez Hilton
•Notoriety: Celebrity gossip blogger who inspires controversy with every post.
•Network Effect: Sparked over 7.1 million page views in one day when Lindsay Lohan was arrested.
•URL: http://www.perezhilton.com/
•Who Should Care?: Celebrity and lifestyle magazines, celebrity TV shows, entertainment properties, celebrity coaches, star-struck fans, and others...



Harriet Klausner
•Notoriety: Posted more than 14,000 book reviews on amazon.com.
•Network Effect: Publishers send her 50 free books a week in hopes of attracting her attention and reviews.
•URL: http://thebestreviews.com/user5
•Who Should Care?: Online bookstores, publishers, authors, avid readers and others…

I Sverige skulle till exempel någon av våra unga modebloggarna kvala in som iCitizens:
Sigrids Blogg. 60,000 unika besökare i månaden kollar modetips från en av Sveriges främsta modebloggare:17-åriga Sigrid Dahlberg-Krajewski. Det sägs att det hon tipsar om på bloggen snabbt tar slut i butikerna och att modeföretagen skickar prover till henne för att hon ska blogga om dem.