Thursday, November 1, 2007

Turism i mobilen



Hedda lyssnar på historien om Ales Stenar i mobilen.

Idag har jag varit på utflykt till Ales Stenar längst ner på Sveriges sydkust. Med en vetgirig 7-åring var guide via mobilen en perfekt följeslagare. Det kostade 10 kr att få höra Krister Henriksson berätta om den mäktiga gravplatsen. Med 600 000 besökare/år kan jag också tänka mig att Riksantikvarieämbetet har hittat ett sätt att tjäna lite pengar på sina mest populära fornlämningar.

Tack Ystad Kommun för bra initativ. Läs mer.

Jag hade dock önskat mig en flervalsmeny med möjligheten att höra dels fakta om platsen, dels en mer dramatiserad berättelse. Gärna också möjligheten att välja en version för barn och en för vuxna. (Guiden fanns tre olika språkversioner).

Hjalmar Olsson, OnSpotStory, som producerat guiden till Ales Stenar har även gjort telefon- och mp3-guider till Stockholms stadshus. I en intervju beskriver han hur det som kallas "platsrelaterat berättande" kommer att se ut i framtiden: "Jag tror berättelserna kommer flytta in i mobilerna som nerladdningsbara mp3-filer. Jag tror också det kommer vara naturligt när man besöker en stad att man laddar ner en platsberättelse till mobilen på resebyrån, från Internet eller på flygplatsen. Säkert kan man då också välja vilken tur man vill ha. Konst, Historia, Äventyr…"

Jag ska prata på TRIP-dagen den 8 november, som arrangeras av RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige. Dagen på Ales Stenar gav inspiration och nya tankar.

No comments: