Thursday, September 25, 2008

Sök på olika sätt

Om du frågar vilka sajter jag använder mest är svaret:

1. Google

2. Flickr

3. StumbleUpon

.
De är tre helt olika sajter som tillåter mig att söka ny eller fördjupande kunskap, nya infallsvinklar och idéer. (Om jag ska slå upp något går jag direkt Wikipedia). Sajterna fungerar på väldigt olika sätt.


Google tillåter mig att mejsla fram ett nästintill heltäckande svar på en fråga. Den svarar också på frågan: "Om det finns nåt på webben i det här ämnet, visa mig det". Jag söker allt mer ofta via bildsöket på Google.


Fototjänsten Flickr fungerar mer som utgångspunkt för vidare utforskande. Flickr ger svar på frågan "Hur ser andra på saken?". Om jag ska resa till Paris till exempel, kan jag börja med att söka bilder på Flickr. Ganska snabbt hittar jag en restaurang, en affär eller gata som kan vara värt att besöka. För att sedan hitta information om öppettider eller vägbeskrivning går jag tillbaka till Google.


StumbleUpon (på svenska ung. "Ramla över något") är en perfekt hjälp om man har kört fast. Sajten, som blivit en Web 2.0-älskling hjälper dig att hitta sajter du borde gilla, utifrån dina intresseområden. Du bara klickar på "StumbleUpon"-ikonen i din browser så hamnar du nånstans av intresse. Jag har upptäckt många guldkorn på det här sättet. Ett perfekt sätt att skaffa inspiration och nya perspektiv om du kört fast.

No comments: