Friday, September 26, 2008

Socialt Media - exempel från New York Times

All media är inte social, det vill säga har som mål att tillhandahålla en social komponent eller skapa ett socialt sammanhang. En ny roman av Peter Høeg är bara tänkt att vara de kapitel text som läsaren får i bokform. Men på sätt och vis byggs det ju något slags socialt nätverk kring mediat så fort man tillåter kommentarer.

När dagstidningarna tillåter kommentarer är kanske avsikten i första hand att fördjupa dialogen mellan tidningen och läsarna, men en ännu viktigare effekt är att det uppstår en relation även mellan läsarna. En läsare hittar en annan läsare som är intresserad av artikeln om ridresor, vilket kan vara ett tillräckligt "socialt kitt" för att dessa två läsare ska kunna bygga en relation som bygger på intresset för hästar och resor. Inte nödvändigtvis tidningsläsning...

Precis på samma sätt som de stora bloggarna (t ex techcrunch, gizmodo och mashable) försöker socialisera sin media har en av världens största dagstidningar, New York Times, skapat ett koncept som tar social media ett steg längre. Den nya satsningen TimesPeople har varit i beta sedan i juni, men släpptes som public beta nu i veckan.

TimesPeople låter läsarna dela rekommendationer och kommentarer med andra läsare. Man kan också följa andra läsare och se vad de gillar. Så här kan en läsares sida se ut:


NYTimes har även inkluderat de obligatoriska Web 2.0-komponenterna: möjlighet att premumerera på en annan läsares RSS-flöden, ett iPhone-gränssnitt och en widget för Facebook där dina updates kan publiceras. Det finns också en sorts topplista à la Digg med de mest populära artiklarna (mest rekommenderade) enligt NYTimes läsarna.

Den höga kvaliteten på NYTimes läsare kommer att vara ett viktigt argument för att registrera sig på tjänsten. Följden blir att tidningen inte bara säljer läsare till annonsörer utan även kvalitetsläsare till andra läsare. Den typen av argument har jag aldrig sett DN eller SvD använda sig av. När kommer det?

Läs en längre analys av TimesPeople finns på Mashable.

No comments: