Saturday, September 6, 2008

Flickr har allt!

Om jag bara fick välja en enda sajt att ta med mig till en öde ö så skulle det vara Flickr.com. Tjänsten fungerar som ditt fotoalbum på nätet, men har så mycket underbart innehåll, så bra sök och knäppa användare att jag kan tillbringa timmar med att utforska alla männsikor, deras drömmar, resor och galna projekt som ryms här.

Flickr är ett bra exempel på hur en sajt tänker Web 2.0 fullt ut. Det ser ut som en fototjänst men är egentligen en klubb, en synjunta, en resehandbok eller en butik för handspunnet garn. Hur då menar ni? Ta det här med resor: idag startar många resenärer sin resa på Flickr. Om du söker på Paris + restaurant får du ca 20,000 bilder. Men det är så mycket mer än bilder. Bildtexterna ger dig mer info om maten, hur man lättast tar sig dit, tips om de bästa rätterna osv. I bildtexten till "Chez L'Ami Louis" (en av Paris bästa restauranger i 3:e arr) berättas upprört att här serveras både svindyr vit sparris och gåslever. Besök istället restaurang Pramil längre ner på gatan tipsar fotografen/resenären/recensenten. Kommentarerna från andra användare håller delvis med.

Flickr Places

Flickr.com (som ägs av Yahoo) har förstått att bilder är fantastiskt innehåll som fungerar som en snabb och inspirerande väg in i komplexare material. Nu finns en ny tjänst, Flickr Places, vars syfte är att skapa "a page on Flickr for every place in the world". Tjänsten lanserades på Web 2.0 Summit i San Francisco förra hösten av Stewart Butterfield, grundare. Ambitionen är att bli störst på reseguider på webben. Säger VD:n för en bildtjänst. Då kändes det konstigt, idag är det självklart för mig att börja resan på Flickr.
Kanske beror det på att jag är en bildmänniska, kanske på att formatet är så enkelt och övrskådligt. För när det gäller resor behöver jag inte MER information, snarare mindre.